Wat zijn de succesfactoren van New Skool Media en welke lessen vallen daaruit te leren? In deze New Skool Talk doet Erwin van Luit, CEO, uit de doeken wat de belangrijke elementen binnen de strategie en aanpak van New Skool Media zijn die dit succes bepalen.

De markt van magazine publishing heeft het lastig. Bij veel partijen staan omzet en winst onder druk en we zien bewegingen in de markt waarbij uitgeverijen noodgedwongen titels moeten afstoten. In dit speelveld is New Skool Media de witte raaf en realiseert in 2021 forse groei van zowel de omzet als de winstgevendheid. En neemt hiermee een stevige marktpositie in.

Alle ballen op de betalende gebruiker

Erwin: “Bij New Skool Media staat al sinds de start van het bedrijf de betalende gebruiker en dus omzet uit abonnementen centraal. Wij vinden een trouwe ‘fanbase’ van klanten die een eerlijke prijs willen betalen voor de kwaliteits-content van onze merken heel belangrijk. Niet alleen omdat het voor stabiele inkomsten zorgt, maar ook omdat – veelal – niche-adverteerders zo’n ‘dedicated’ doelgroep willen bereiken.”

“Maar met een trouwe fanbase kun je ook gemakkelijk andere (online) verdienmodellen introduceren. Denk bijvoorbeeld aan de Knip Academy en de Delicious.Academy die we onlangs hebben ontwikkeld. Deze e-learning-programma’s spreken de fanbase aan en zorgen direct voor omzet.”

“Onze focus op die betalende gebruiker, de abonnee, vertaalt zich ook in onze marketingaanpak. We investeren fors in datadriven marketing en de customer journey. En we stellen bij het ontwikkelen van producten het gebruiksgemak van online kanalen en de klanttevredenheid centraal. New Skool Media haalt inmiddels 90% van haar omzet uit betalende gebruikers. Daarmee hebben we een stevige basis waarop we makkelijk verder kunnen bouwen.”

Geen ‘lovebabies’

“In dit huis kennen we geen zogenaamde ‘lovebabies’, titels of merken die ten koste van alles in stand gehouden moeten worden. Rendabel zijn en blijven betekent keuzes maken. Je moet niet alles willen. We zijn constant bezig met het analyseren van de prestatie van titels en activiteiten. In de afgelopen jaren hebben we bewust afscheid genomen van een aantal merken.”

“Ik wil dat elk product een fundamentele bijdrage levert aan het resultaat. Water stroomt namelijk altijd naar het laagste punt: de producten die onvoldoende bijdragen kosten de meeste tijd en dat gaat ten koste van de titels waarmee je juist wél het verschil kunt maken.”

“Hetzelfde geldt voor (commerciële) processen: een paar jaar geleden hebben we besloten te stoppen met proefabonnementen. Deze leverden veel te weinig marge op en hadden bovendien een negatief effect op het behoud van loyale abonnees. In eerste instantie leidde dit besluit tot omzetverlies en een knauw in de bereikcijfers. Maar uiteindelijk hebben we de marge flink verbeterd en een grotere en stabielere loyale klantbase gecreëerd.”

Innoveren, innoveren, innoveren

“Maar nu de toekomst. Om ook in de toekomst succesvol te blijven, hebben we een stevige innovatie- en digitaliseringsagenda opgesteld. Het koesteren van de merken, content en onze loyale klanten is onze basis, van daaruit ontwikkelen we onze titels door. Dat gebeurt vanuit een innovatie- en digitaliseringsteam.”

“De afgelopen jaren deden we innovatie vaak naast de bestaande werkzaamheden ‘erbij’, en dat werkt niet. Je mist dan aandacht en tempo. Ons innovatieteam werkt op dit moment aan de uitbouw van betaald digitaal lezen voor iedere titel, maar ook aan productvernieuwing zoals de genoemde academies. En ook de integratie van een recente online acquisitie als Naaipatronen.nl ligt daar. Vanuit innovatie en digitalisering worden er nieuwe omzetstromen ontwikkeld, waarmee we bestaande doelgroepen sterker met onze merken verbinden, maar zeker ook nieuwe doelgroepen bereiken.”

De beste mensen maken het verschil

“Publishing is enorm in beweging. En die beweging vraagt echt om andere competenties. Op het gebied van data, marketing intelligence en digital. Wij werken er keihard aan om die nieuwe competenties in het bedrijf te krijgen. Want die zijn nodig om onze content ook in de toekomst te kunnen verkopen. New Skool heeft de beste mensen in de markt nodig. Om ook straks het verschil te blijven maken.”

Meer weten?

Wil je meer weten over deze aanpak van New Skool Media? Neem dan contact met ons op via info@newskoolmedia.nl.

Reacties gesloten