Wat is de rol van Data Driven Marketing binnen New Skool Media? In deze New Skool Talk vertelt Marc Bongers meer over de ‘drietrapsraket’ waarmee zij data driven marketing inzetten. “Data is zo ontzettend belangrijk: je hebt een eindeloze hoeveelheid informatie om processen te optimaliseren en inzichten verder aan te scherpen. In mijn werk als Director of Marketing & Data-Intelligence ben ik, samen met een bevlogen team, voortdurend bezig met het optimaliseren van de marketingprocessen voor de verschillende mediatitels.”

De gouden basis

Om onze marketeers te ontlasten en onze doelstellingen te behalen, zijn we continu bezig met het verhogen van de efficiëntie: hoe kunnen we sneller én beter werken? We hebben een drietrapsraket ontwikkeld die de basis vormt voor onze marketingactiviteiten. Het werk van marketeers moet:

  1. Op voorhand voorspelbaar zijn;
  2. In de tussentijd beheersbaar zijn;
  3. In elke situatie haalbaar zijn.

Wat betekent dit in de praktijk?

We hebben een app waarin we de belangrijkste data bundelen voor de marketeers, bijvoorbeeld de resultaten van lopende en oude campagnes. Dankzij deze centrale database hoeven zij niet meer handmatig te zoeken in verschillende Excel-documenten en PowerBi-rapporten. Dit helpt om bestaande campagnes, waar nodig te kunnen bijsturen en om efficiënt met de lessons learned nieuwe campagnes op te starten. Een ander voorbeeld zijn onze ‘what if’-scenario’s, waarmee we de toekomst voorspellen. Het werkt als volgt: eerst stellen we een vraag en dan geven we antwoord. “Wat als we over 16 maanden dezelfde omzet willen draaien voor Formule 1 magazine?” Op basis van data bepalen we of dat haalbaar is. Blijkt het niet realistisch? Dan maken we een plan voor wat we gaan doen om het wél te halen. Zo sturen we onze marketingactiviteiten telkens bij.

Mogelijkheden van machine learning en modellen

Binnen magazine publishing lopen we op het gebied van machine learning vooruit. We zijn niet alleen goed in staat om onze marketeers te ondersteunen: we kunnen nu veel beter onze klanten en klantgedrag begrijpen. Op basis van data maken we keuzes die het best aansluiten op de behoefte van de doelgroep van de verschillende magazine-titels. Hiervoor zetten we een aantal modellen in, waaronder: een churn-model, de customer life time value en prijselasticiteitsmodellen. Al deze modellen helpen ons om de juiste aanpak te creëren bij campagnes en bij het maken van strategische marketingkeuzes.

Blijf in charge  

Mijn advies voor de toekomst? Vertrouw niet blindelings op data, maar check modellen en systemen regelmatig. Het is een uitdaging om niet verdwaald te raken in alle gegevens, dus blijf vooral zelf nadenken. Zorg dat je de juiste techniek, infrastructuur en competenties om je heen verzamelt, en je mensen op de goede plekken hebt zitten. Als je een helder doel voor ogen houdt, een duidelijke strategie uitwerkt en een strakke planning hebt komt het goed.

Wil je meer weten over Data Driven Marketing binnen New Skool Media? Of wil je vrijblijvend in gesprek om de mogelijkheden voor je organisatie te verkennen? Neem dan contact met ons op via sales@newskoolmedia.nl.

Reacties gesloten