Contextual advertising is continu balanceren. De grote vraag is dan ook: welke kansen mag je als magazine publisher absoluut niet laten liggen? Olivier Fornier, director brand partnerships, vertelt waar je op moet letten.  

De uitdagingen van de advertentiemarkt op dit moment? Mensen worden kritischer, hebben hogere verwachtingen en stellen hogere eisen. Als special interest magazine publisher moeten daarom al onze commerciële samenwerkingen van waarde zijn voor onze gebruikers. Olivier: “Als director branded partnerships ben ik dan ook voortdurend bezig met het spotten van kansen. De grootste uitdaging binnen (contextual) advertising: de consument én adverteerder telkens weer aan ons binden, door middel van onze content. Aan de hand van twee succescases vertel ik hoe we dit met terugkerende edities aanvliegen.”

Relevantie de basis van een succesvolle samenwerking

“Voor iedere samenwerking kijken we welke middelen het best aansluiten: wat is de optimale contentvorm? Gaan we voor advertorials of ‘in samenwerking met’-artikelen? Welke doelgroepen kunnen we aanbieden aan adverteerders? En hoe kunnen we die doelgroep het best bereiken? Het gaat niet alleen om zoveel mogelijk bereik, maar om het totale redactionele umfeld. De inhoud van de boodschap moet staan en de verbinding tussen de adverteerder en ons merk moet aanwezig zijn.”

“De laatste tijd weten we redactioneel onafhankelijke onderzoeken goed te kapitaliseren, bijvoorbeeld de Top 500 bedrijven en de Top 200 Familiebedrijven van EW. Deze lijsten zijn 100% onafhankelijk, maar we benaderen bedrijven of ze middels branded content een extra bedrijfsprofiel willen afnemen.”

Terugkerende specials

Bij New Skool Media zien we dat terugkerende specials enorm goed scoren, hieronder twee succescases uitgelicht.

1. ‘In Eigen Land’ een special vol inspirerende content

“Om te beginnen is de special ‘In Eigen Land’ een succesvol voorbeeld. Dit magazine is ontstaan in coronatijd en staat vol met tips om te doen in Nederland buiten de gebaande paden. De derde editie van afgelopen jaar was geheel toegewijd aan het waddengebied. Een praktijkvoorbeeld waarin we relevante redactionele onderwerpen matchen met de vraag van partners. Om tot zo’n concept te komen, gaan we eerst in gesprek met de redacties om te kijken welke thema’s we onder de aandacht kunnen brengen. Het uitgangspunt? Relevantie voor de doelgroep.”

“Het magazine staat vol met inspirerende verhalen om de doelgroep te stimuleren zelf het gebied te bezoeken. Door extra distributiepartners hebben we een betaalde oplage van 71.000 kunnen uitzetten. Kortom een súper succesvolle samenwerking met onze regionale partners vanuit de Waddengebieden.” 

2. Al onze fietskennis gebundeld in één (E-bike)special

“Een ander voorbeeld is onze E-Bike special die we drie keer per jaar uitgeven. Met de kennis van de redactie van FietsActief maken we de gids: 100% E-bike. Deze special wordt verstuurd naar abonnees van zes relevante merken. Soms krijgen we terug dat het een gevaar is dat zo’n special uitgemolken wordt. Maar, zo lang je relevant blijft, kun je het succes blijven herhalen. Zo speelt deze special volop in op ontwikkelingen in de fietsmarkt: nieuwe modellen en fietsen met nieuwe features. Als je iedere keer vernieuwende content kunt bieden, blijft de relevantie.”

De uitdagingen van contextual advertising

“Contextual advertising is continu balanceren. Je wilt de doelstellingen van adverteerders bereiken, maar ook altijd relevante content aanbieden voor onze gebruikers. Ik zie dat merken advertising weer benaderen vanuit de boodschap en dat stemt mij positief. De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, ik ben dan ook ontzettend benieuwd hoe hard contextual advertising zal toenemen in het cookieless tijdperk.”

Meer weten?

Wil je meer weten over contextual advertising? Of wil je vrijblijvend in gesprek om de mogelijkheden voor je organisatie te verkennen? Neem dan contact met ons op via sales@newskoolmedia.nl.

Reacties gesloten