“Eerst de feiten”, zo luidt het motto van EW, het weekblad dat bekendstaat om de kritische, verdiepende artikelen rondom economie, politiek, financiën, wetenschap en cultuur. Niet alleen in hun magazine spreken ze de gevestigde opinies tegen, ook online. Hoe zet EW hun platform succesvol in? In deze New Skool Talk deelt Matthijs van Schie, Chef Digitaal bij EW, hoe ze de digitalisering als magazine publisher hebben aangepakt.

De strategie achter het platform

“Een paar jaar geleden sloegen we voor de website een andere weg in. We begonnen te veel op een nieuwssite te lijken en daar ligt niet onze primaire taak. De kracht van EW is het bieden van verdieping en achtergrond. Daarom wilden we minder focussen op het vluchtige nieuws. Sinds we van de vele, korte nieuwsberichten zijn afgestapt, zijn de toonzetting van het blad en de site meer in overeenstemming. Er heerst bovendien steeds meer een digital first-cultuur, waarin iedereen bereid is om mee te denken over hoe we ons eigen geluid online zo effectief mogelijk over het voetlicht kunnen brengen”.

Wat zijn de online succesfactoren van EW?

“Onze website is enerzijds een losstaand platform en anderzijds een verlengstuk van het fysieke weekblad. We willen online uniek en exclusief materiaal bieden en ons niet beperken tot alleen het online aanbieden van content uit het magazine. Een van de belangrijkste uitdagingen is om online diepgang te blijven bieden, zonder hierbij de actualiteit volledig uit het oog te verliezen. We kunnen niet continu het laatste nieuws brengen zoals NU.nl of de NOS. Maar we bieden wel verdieping om al die losse gebeurtenissen in een breder perspectief te kunnen plaatsen. Online maken we keuzes op basis van een aantal pijlers: Is de inhoud onderscheidend? Past het bij de identiteit van EW? En spoort het lezers aan om ons vaker te bezoeken?”

Wat doet EW online?

“Onze lezers hebben behoefte aan orde in de eindeloze stroom aan informatie. EW schept orde in de chaos en biedt heldere, nuchtere analyses. Vooral het tegenspreken van gevestigde opinies, gebaseerd op de feiten en niet op emoties, wordt door onze lezers gewaardeerd. Daarnaast stimuleren we graag het debat door ruimte te bieden aan (jonge) auteurs met andere inzichten. Hiervoor riepen we in maart het EW Podium in het leven. Daarnaast organiseren we evenementen, zoals de HJ Schoo- en Economie-lezing. Onze diversiteit aan content publiceren we ook als podcasts en video’s. Al deze contentvormen leiden vooral online tot veel discussie en aandacht”.

Digitale ambities van het weekblad  

“EW is online zichtbaar in het nieuws- en opinielandschap. Maar we willen natuurlijk nieuwe lezers én onze abonnees langer aan ons binden. We kunnen in de toekomst nog verschillende kanten op, maar ons streven is dat we meer doelgroepen bedienen. We zien in de praktijk terug dat op elk platform een andere doelgroep te vinden is. Daarom hanteren we voor elk social mediaplatform een aparte strategie. Op LinkedIn is bijvoorbeeld het zakelijke aspect belangrijk. Daardoor ligt de nadruk daar op uitgebreide economie-, carrière en personal finance-gerelateerde content. Op Instagram ligt het accent meer op cultuur, beeld en lifestyle. Uiteraard willen we ook (blijven) groeien op Twitter en Facebook. Daar scoor je weer met politieke en maatschappelijke kwesties. Kortom, voor elk kanaal hebben we wel hetzelfde doel namelijk: onderscheidende journalistiek onder de aandacht brengen”.

Online: de toekomst van magazine publishing?

“De online gebruikers zijn veel jonger. Dit heeft dan ook echt de toekomst. Ik bedoel hiermee dat we ons moeten (blijven) realiseren dat we online veel teweeg kunnen brengen. Digital first is een essentiële mindset voor iedere magazine publisher. In potentie kan het effect van online namelijk vele malen groter zijn dan dat wat we alleen met het blad teweeg kunnen brengen. Maar een website vervangt een magazine niet. De kracht zit hem erin dat je online ziet als verlengstuk en niet als iets op zichzelf. Een platform vult een magazine aan en visa versa. Kortom, een eigen platform, social mediakanalen en de digitale abonnementsvorm zijn niet weg te denken in de toekomst van magazine publishing”.

Wil je meer weten over de online strategie van EW? Of wil je vrijblijvend in gesprek om de mogelijkheden voor je organisatie te verkennen? Neem dan contact met ons op via sales@newskoolmedia.nl.

Reacties gesloten