Vergeet Snapchat, vergeet TikTok, althans als u het over de Elastieken Generatie hebt. Zo rekbaar zij ze nou ook weer niet. Whatsapp? Natuurlijk! Instagram? Steeds meer. Youtube: ook. Facebook volop. Zelfs op Twitter, dat vooral een slagveld van snelle meningen en stekeligheden is, zien we veel 50plussers. Soms met een opinie, vaak om hun wederwaardigheden te delen. De Elastieken Generatie verder ontrafeld.

Online zijn ze er al lang. 50% van de ouderen kan geen dag zonder internet. Gemiddeld 1,7 uur per dag brengen ze door op de socials, 72% zit op Facebook en gemiddeld zijn ze actief op 3,2 sociale netwerken. Niet alleen bij de vijftigers, ook bij 65-plussers is de smartphone penetratie fors toegenomen. Oma zit dus op Facebook en is aan het appen geslagen.

Het onderzoek The Elastic Generation wijst erop dat ouderen graag bij blijven: 73 % van de ondervraagden vindt dat zij worden betutteld als het over tech gaat, zes van de tien geven aan technologie juist fascinerend te vinden. Bij het bedrijf Dropbox merken ze dat 55-plussers minder stress krijgen van technologische vernieuwingen én beter in staat zijn meerdere apparaten tegelijk te bedienen dan 55 minners.

De toekomstige senioren wonen zo lang mogelijk zelfstandig, niet in de laatste plaats omdat zij de huidige verzorging- en verpleeghuizen als ontoereikend zien voor de gewenste kwaliteit van leven en wonen. Techniek wordt daarbij steeds belangrijker. Vandaar ook de opmars van domotica: zowel ter verhoging van het wooncomfort en de veiligheid in huis, als nieuwe communicatiemiddelen om digitaal met een arts of verpleegkundige te praten en zo zorg en ondersteuning thuis makkelijker te maken.

Dat technologie de woning meer geschikt maakt voor de oude dag is voor 65-plussers belangrijker dan het gemak dat dit hen oplevert. Met andere woorden: domotica wordt pas echt relevant als deze het mogelijk maakt om langer een prettig en zelfstandig leven te kunnen leiden. Volgens ouderen is domotica niet alleen prettig voor henzelf, maar ook voor hun omgeving. Zij hoeven immers minder een beroep te doen op hun sociale omgeving of professionele zorgverleners.

Aanhaken in de toekomst, aanhaken in het heden. In Engeland, en die feiten zullen hier niet heel anders zijn, is de groep 50-64 de top-spender in de categorieën food, kleding, huishoudelijke producten, auto’s, hotelovernachtingen en uit eten. 58% van de beauty consumenten is 45plus. En dat wordt alleen maar meer. Dat wil niet zeggen dat ze het over de balk gooien: uit het JWT onderzoek blijkt dat 72% online de prijzen vergelijkt en de beste deal zoekt.

Ook wat seks betreft, laat de 50plusser zich kennen. De GGD’s luidden een aantal jaar geleden al de noodklok vanwege SOA’s onder ouderen.  Geen leuk nieuws, wel belangrijk om te beseffen dat er een groep is dat het aids-tijdperk alleen van afstand heeft gezien en nu (na scheiding of overlijden) enigszins onvoorbereid op de vrijersmarkt is beland.

58% van de beauty consumenten is 45plus

Feit is dat steeds meer ouderen alleen zijn – omdat we simpelweg ouder worden – en op zoek zijn naar intiem contact. En niet altijd voor een vaste relatie. Van alle gescheiden mannen bijvoorbeeld, is 1 op de 3 boven de 50. Het stuwt de groei van datingsites. Die zelf met allerlei varianten gaan komen specifiek voor ouderen. Goed nieuws: men blijkt (seksueel) actief tot op hoge leeftijd, wat wel leidt tot discussies over ‘seks in het verpleeghuis’.

En als we het hebben over aanhaken in het nu: dan gaat niet om je ‘jong’ voelen, maar om je ‘goed’ voelen. Dus op je eigen manier je ideale plek behouden of vinden in die zo snel veranderende wereld.

Lees verder over de Elastieken Generatie :

Auteur: Nathan Vos Creative & Communications Officer bij New Skool Media, daarvoor hoofdredacteur van Zin Magazine.   Mmv Geke Braakman.

Meer weten over het Elastieken Generatie- onderzoek? Mail Nathan

Reacties gesloten