In deze New Skool Talk vertelt uitgever Léon Bouwman over de noodzaak en fun van nieuwe merkextensies. “Bij New Skool Media profileren we ons als special interest uitgeverij. Met sterke merken die niche communities bedienen. Dat deden we altijd op een traditionele manier, via onze magazines. Maar de afgelopen jaren zijn we meer aan het bewegen naar nieuwe merkextensies. Omdat het fun is, maar ook deels noodgedwongen. Om ons verdienmodel te verbreden, maar ook om de huidige community te blijven verrassen én een nieuwe doelgroep aan te trekken. En dat het voor ons loont laat ik je graag zien aan de hand van een paar concrete voorbeelden.”

Schoenmaker, blijf bij je leest. Of toch niet?

Voorheen dachten we: we hebben een doelgroep, we maken content en produceren daar een magazine omheen. Inmiddels is de mindset: we hebben een interessante doelgroep én enorm veel verstand van een bepaald domein. Met welke kennis kunnen wij onze community een dienst bewijzen? Daar bedenken we een product voor. Wat of in welke vorm dan ook. Door nieuwe extensies kom je namelijk ook met andere, nieuwe doelgroepen in contact. Potentiële kandidaten die mogelijk interessant zijn om te converteren naar additionele producten. Maar om te weten of iets aanslaat, moet je ermee experimenteren.”

1: Videolessen in coronatijd voor Knipmode
“Een mooi, recent voorbeeld is van Knipmode. Een van onze ‘oudste’ titels en al zo’n 50 jaar een begrip in magazineland. Naast de magazines met patronen, zetten we onze kennis steeds meer op andere (online) manieren in. De lockdown zagen we als mooie proefperiode om te experimenteren met e-learning. Eén keer in de maand organiseerden we via Facebook live naaisessies. Daar deden regelmatig tussen de 400 – 500 deelnemers aan mee. En al deze deelnemers moesten vooraf het patroon van die editie kopen om mee te kunnen doen.”

2: Kookmasterclasses door bekende chefs voor delicious.
“Iets vergelijkbaars deden we voor delicious. In de coronatijd hebben we een serie masterclasses opgezet met bekende koks, zoals Yvette van Boven en Rutger van den Broek. In tegenstelling tot de online video’s van Knipmode, waren alleen de eerste paar masterclasses gratis te bekijken. Voor de rest van de serie kochten deelnemers een ticket van zo’n € 15. De best bezochte masterclass had ruim 1.100 live bezoekers. Vanuit dit succes zijn we nu bezig met de ontwikkeling van delicious. academy.”

“Natuurlijk pakt het niet altijd goed uit. Zoals het idee om vanuit delicious. een foodlijn te ontwikkelen met high end producten. Dat leek in onze ogen een logische stap, maar het werd geen succes. Retail is immers een hele andere business, waar we destijds onvoldoende expertise hadden.”

3: Een eigen dividendfonds voor Beleggers Belangen
“Wat wél een succes werd, is wat mij betreft ook de mooiste spin off-extensie tot nu toe. Voor Beleggers Belangen. De titel die onder andere voorbeeldportefeuilles biedt die lezers kunnen ‘nabouwen’. We kregen vaker de vraag: “kunnen wij niet gewoon via jullie beleggen?” Zo gezegd, zo gedaan. Met een fondsbeheerder zijn we een eigen Beleggers Belangen dividendfonds gestart. Ze beleggen dus niet bij of in ons, maar in het fonds, waar inmiddels bijna 10 miljoen euro in geïnvesteerd is. Als NSM krijgen wij een bescheiden vergoeding voor onze research en expertise. Het idee is dat we ook andere portefeuilles zo tot leven kunnen wekken, waardoor we er een echt verdienmodel van kunnen maken.”

“Een paar concrete voorbeelden, maar hier blijft het voor ons niet bij. We barsten van de ideeën. Waar het in de (nabije) toekomst naartoe gaat? Mediaconsumptie on demand. In het verlengde daarvan zie ik een soort abonnementsservices of pakketten, die volledig gepersonaliseerd zijn op individuele behoeftes. Van magazines tot cursussen en van e-learning tot verzekeringen. Alles om als publisher relevant én rendabel te blijven. Daarover meer in de volgende New Skool Talk.”

Reacties gesloten